maandag 20 september 2010

les 1- weer opstarten

Dezelfde cursus, dezelfde docent, (deels) dezelfde mensen, maar ook wat vers bloed: de schildercursus 'Naar onbekende streken' is weer gestart!

En ook de start is weer min of meer hetzelfde: pak voorwerpen of foto's die je aanspreken en gebruik die als aanleiding voor schetsen. Ik zeg expres 'aanleiding', want het gaat niet om het natekenen.


Mijn aanleidingen zie je links:

Vooral de diepte en het kleurgebruik valt hier op.Allebei vrij donker, en veel perspectief. Het is vast geen toeval, maar ik heb er niet over nagedacht.


De schetsen heb ik gemaakt op flink formaat (100x70 cm), in chronologische volgorde van links naar rechts:


Ik heb geprobeerd in alle schetsen op een andere manier met de vormen om te gaan.
Bij sommige zie je echt diepte ontstaan. De middelste heeft het meeste diepte, en dat komt met name door de diagonale perspectivische rechte lijnen en omdat de kronkellijnen op de voorgrond dikker zijn dan op de achtergrond. Ook is de gele vlek voor helderder en groter dan die achterin, waardoor de laatste verder weg lijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten