maandag 15 februari 2010

les 19 - de menselijke figuur

Vorige week was ik maar weer eens een weekje op vakantie (wintersport) en daardoor heb ik de 1ste les met menselijk model gemist. Er is vorige week vooral veel geschetst - gelukkig heb ik dat al eerder gedaan (kijk eens hier en hier). Vandaag weer schetsen, maar nu behalve met houtskool ook met verf.

Maar eerst ter inspiratie een aantal heel verschillende manier om te portretteren:



Van grof tot fijn, van veel tot weinig contrast, van schetsmatig en vervormd tot fotografisch. Het kan allemaal. Bij nr 1 (helemaal links) ontstaat de figuur uit de achtergrond. Bij de 2e afbeelding vind ik het erg knap dat je met zo weinig kleurverschillen toch nog een hele wereld kunt neerzetten. Bij nr 3 is het hoofd bijzonder uitgelicht. Nr 4 is krachtig en complex ondanks de eenvoud. Nr 5/6 spreken mij minder aan, maar bevatten wel een soort kracht met de grote handen en rustige uitstraling. Overigens zijn 4,5 en 6 van dezelfde schilder, nl Picasso!

Daarna zelf aan de slag met een vrijwillig model uit de groep. Steeds een korte pose, 15-20 min. per model. De eerste schetsen heb ik eerste met houtskool opgezet en daarna verder met verf 'ingekleurd'. Ik blijf het toch lastig vinden, zo'n model. Ik heb niet zoveel geduld met uitwerken. Maar soms onstaat er toch iets interesants, zoals het effect van het rode vlak in de 2e schets, en een soort dynamiek in de laatste (rechts).


PS Het is niet zo goed in te zien in een weblog dat deze schetsen allemaal op redelijk groot formaat (70 x 100 cm) gemaakt zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten