maandag 1 maart 2010

les 20 - model a la Jessica

Vandaag weer een les model. Deze keer heb ik maar eens nagedacht hoe ik met een model wil omgaan. Een model an sich doet me niet zo veel, maar misschien kan ik de vormen gebruiken ipv te focussen op de menselijke figuur. En kijken naar de lijnen, de vlakken, de compositie.

Bij de eerste heb ik nadrukkelijk de achtergrond betrokken. Zonder de roze rechthoek zou dit heel anders zijn. Ook heb ik bewust een beperkt kleurenpalet gebruikt. De figuur zelf is natuurlijk niet bepaald geslaagd, maar goed...

De 2e (rechts) vind ik wel aardige dingen bevatten. De figuur staat redelijk, het is een helder plaatje, ik vind het mooi dat de schoen niet 'af' is, geeft een mooi contrast met het blauwe vlak, de grote streek van het been.

Nr 3 (links, geel) doet het beter in de lengte (was 'landscape') geschilderd. Er stond meer dynamiek. Misschien kan ie ook nog op z'n kop, met het hoofd naar beneden.

Bij nr 4 ben ik veel meer gaan kijken naar de compositie: figuur en krukje terugbrengen tot enkele vormen en lijnen. Weer een beperkt kleurenpalet gebruikt.

Bij de laatste (onder) heb ik hetzelfde beeld 2 keer over elkaar heen geschilderd, maar dat is niet zo goed te zien. Het blauwe, met de benen en voeten, heb ik eerst gedaan, en daarna het roodbruine vanuit een ander standpunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten