maandag 13 december 2010

les 12 - poetsen


John had een paar klassiekers bij zich vandaag: Mondriaan en Picasso. Deze meesters hebben gemeen dat zij een vrij standaard onderwerp op een op dat moment nogal onconventionele manier weergaven. Ik heb niet veel op met de standaard Mondriaans met de primaire kleuren die iedereen kent. Maar ik hou van alle werken waarin hij een molen, een boom, of een pier heeft geabstraheerd tot lijnen en vlakken in kleuren die dicht bij elkaar liggen maar toch genoeg onderscheidend zijn. Picasso deed iets dergelijks door een 3D vorm 'plat' te maken en te verknippen.
Daarnaast zijn er verrassende schilderijen van Mondriaan met herkenbare vormen maar extreme kleuren. Helaas geen foto's van.

De schilder Martin Kippenberger verbleekt bij bovenstaande heren, maar toch vond ik zijn werk wel verfrissend. Het zijn geen complexe schilderijen, maar ze blijven toch interessant. Volgens mij komt dat door de meerlagige ondergronden en de combinatie van teken- en schildertechnieken.




Als Martin Kippenberger al verbleekt, dan doet Jessica vd Heijden dat helemaal...
en zeker vandaag. Het ging moeizaam met de boot (links):  poetsen, wegvegen, herstellen, etc. Ik kon het maar niet met mezelf eens worden. Ik denk dat ik nu 2 opties heb: opgeven of een rigoreuze ingreep. Weet nog niet wat het gaat worden. Met de leerlooierijen in Meknes (rechts) ging het iets beter. Kleine ingreep gedaan aan het gebouw links, en een paar lijnen gezet. Ik vind 'm wel goed zo.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten