maandag 29 november 2010

les 10 - sfeer met vorm

Helaas heb ik door zoiets stoms als een extreem lange file de voorbespreking van Johan grotendeels gemist. Het ging over de verschillende manieren van werken die kunstenaars hanteren. De ene werkt vanuit een concept, een ontwerp, een doordacht plan. De ander gaat puur op gevoel aan de slag en ziet dan wel waar het schip strandt.
Hoe je ook werkt, het een kan niet helemaal zonder het ander, denk ik. Zelfs als je alles van te voren hebt bedacht, moet je blijven opletten om eventueel bij te sturen of af te plannen van het plan. Improviseren dus.
En zelfs als je helemaal op intuïtie werkt, kun je dat alleen als je bepaalde technieken hebt geoefend.

Dat gaat ook voor mij op. Eigenlijk begin ik gewoon op gevoel, maar alle oefeningen van bv schetsen kan ik wel gebruiken om vormen te maken. Zonder die oefeningen komt er niets concreets op het doek.

Bij de Beeldende Route ben ik schetsen aan het maken met vormen uit Marokko. Kijk maar hier. En die vormen komen nu ook langzaam op de grote doeken naar voren- tenminste bij de 2 linkse dan (formaat 100x70cm). De rechtse is gewoon wat geklieder op het einde van de avond, om de verf op het palet op te maken. Misschien ontstaat er een leuke ondergrond.
Ik vind het schilderij linksonder wel de goede kant op gaan. Er zit sfeer in, maar ook het gevoel van een ruimte. Het is nu nog wel wat te soft naar mijn zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten