maandag 15 november 2010

les 8 - de draad

De draad weer oppakken ... na 3 weken Marokko. Van een warme, broeierige atmosfeer naar een koud, kil en vooral nat kikkerlandje. Brr. Even omschakelen.

Echt veel zin om te schilderen had ik vandaag nog niet. Ik was dan ook blij met de interessante introductie van John over Paula Thies, een Nederlandse schilderes die vooral haar eigen omgeving schilderde - en dan met name de mensen in haar omgeving. Ik ben eens lekker lang in het boek gaan bladeren ;). Een paar dingen die ik erg leuk vond. De schetsjes, omdat ik in Marokko ook geschetst heb. En de schilderijen met weinig kleur, en soms grote vlakken. Rustig, maar toch intens en sprekend. Het huiselijk tafereeltje rechts is opgebouwd op een ondergrond die eerst rood is geschilderd. Dat zie je nog goed bij de witte stukken.


Aangezien ik nog niet helemaal terug ben in de 'echte wereld', na de vakantie, en me eigenlijk ook niet echt had voorbereid vanaovond, ben ik eerst maar ongestructureerd gaan schilderen om een sfeer te maken. Met het idee dat ik daar dan later vormen overheen kan zetten. Uiteraard is het geen toeval dat dit werk vooral rood is. Als ik alleen op intuitie zou werken, zouden al mijn werken rood worden ;).



De tweede sfeer die ik probeerde te maken is aan de hand van een foto. Maar het geheel is alweer veel te druk en te donker geworden. Moet ik nog een keer overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten