maandag 14 maart 2011

les 22 - verworven intuitie

John liet vandaag 2 werken zien die ik wel kon waarderen. Het werk links is van Albert Oehlen. Lijnen en vlakken, eigenlijk weinig gedefinieerde vormen, weinig kleur, maar toch een hele ruimte door de houten stokken die eroverheen geplaatst zijn. Het lijkt zo simpel maar het is razend moeilijk! Het werk rechts is van Natalija Goncharova, het heet 'Blue-Green forest'. Mooi dat een bos zo dynamisch geschilderd kan worden!


Ik heb weer eens een oud schilderij (rechts) in 3-en geknipt om daarmee verder te gaan. Gewoon maar weer eens op intuïtie.

Eigenlijk ben ik wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Ondanks dat de vormen niet zo concreet zijn, is er nog geen sprake van 'dichtgeschilderd'. Het is nog allemaal redelijk helder.

Hoewel ik het bovenste werk niet per se mooi vind qua kleur, kan ik toch goed leven met de partijen, de opbouw, de details, etc. De onderste is nog niet af, maar die is ook lastiger, omdat er minder aanleiding in de vormen zit. Dus ik moet weer zelf wat gaan bedenken. Ik heb nu vooral associaties met een zee of een woestijn waar slecht weer op komst is. Misschien kan ik daar wat mee.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten