maandag 29 maart 2010

les 24 - veel en mooi

John liet weer veel mooi werk zien vandaag, o.a. van 2 van mijn favorieten, nl Per Kirkeby en Jasper Johns.
Deze werken van Kirkeby zijn een mooie combinatie van tekenen (lijnen) en vlakken. Er is heel veel in te zien, maar de vlakken geeft een soort ordening en nemen de onrust weg.


De werken van Johns gaan meer over structuren, maar zijn ook heel divers. Hij werkt veel met aparte materialen (bv was om verf af te stoten) en voorwerpen, zoals in het werk rechts.

Het laatste schilderij wat ik wou laten zien is deze rechts. Ik weet eigenlijk niet zeker van wie het is, waarschijnlijk ook van Kirkeby. Er zit een tekening onder van een man, en een heleboel lijnen, en dan vlakken eroverheen. Ik vind het mooi dat de tekening doorloopt over het hele schilderij, terwijl de vlakken duidelijk een scheiding maken.

Goed, terug naar mijn eigen geknutsel.
Het is nog steeds een worsteling. Deze week weer wat structuren toegevoegd. Laat ik er verder maar niet al te veel over zeggen, oordeel zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten