dinsdag 13 april 2010

les 25a - details

Ook vanavond weer lekker doorgewerkt aan het Afrikaanse dorp.
De basis stond gisteren, nu gaat het om het aanbrengen van diepte en plasticiteit.

Ik hoop dat je het verschil tussen voor (links) en na (rechts) deze avond kunt zien...:

Terugkijkend vind ik dat de lucht nu teveel dichtgeschilderd is. Daar moet ik nog wat weghalen. De tafels links zijn veel beter nu, met de schaduwen, evenals de structuur van de huizen. Op de voorgrond mag het nog wat lichter worden, en met meer schaduwen.

Overigens: mijn schildertechniek bestaat o.a. uit veel 'duwen en trekken'. Vaak breng ik verf aan die ik vervolgens voor een groot deel weer weg haal met een natte doek. Dat kun je lang volhouden als je de gladde kant van het karton gebruikt.
Door dat wrijven krijg je een mooi bewerkt effect -zoals bv. in het schilderij boven met het huisje aan de linkerkant, waar de lichtblauwe onderlaag weer tevoorschijnt komt. Ik vraag me wel af hoe ik datzelfde zou kunnen bereiken als ik op doek schilder, of met olieverf. Op doek lukt misschien nog, maar met olieverf kun je het wel vergeten, denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten