maandag 26 april 2010

les 27 - abstract avant la lettre

William Turner en Georg Baselitz waren vandaag onderdeel van de voorbespreking van John. Turner schilderde eigenlijk al abstract voordat dat überhaupt bestond. Begonnen als landchapsschilder, werden zijn doeken steeds abstracter en impressionistischer. En dan te bedenken dat dit in de 1ste helft van de 19e eeuw is gemaakt! - Turner stierf in 1851. Ik vond zijn werk altijd al erg indrukwekkend, maar de aquarels (rechs) had ik nog nooit gezien. Ook mooi.

Baselitz (links) is een moderne kunstenaar, die zijn werk abstraheert door de figuratieve voorstellingen vervolgens (letterlijk) ondersteboven te keren.


Terug naar mijn eigen pogingen. Na de vorderingen van vorige week heb ik dat werk vandaag afgemaakt. Met name heb ik wat paars toegevoegd op 2 plekken (rechts). Daardoor is er meer balans en kun je met je ogen door het schilderij blijven wandelen.


Daarna ben ik aan 2 nieuwe werken begonnen.
Het eerste heeft als startpunt de foto hieronder links. Ik heb alleen wat grondlagen opgezet, en wat relief aangebracht door te krassen met de achterkant van een penseel.


Ook n.a.v. een foto heb ik een basis opgezet voor nog een ander schilderij.






Volgende keer weer verder met beide werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten